Press "Enter" to skip to content

Oplever du symptomer på stress?

Flere og flere danskere viser symptomer på stress, og stress er nærmest gået hen og blevet en folkesygdom, som de fleste har eller har haft tæt inde på livet – enten fordi de selv har været ramt af stress eller har været pårørende til en stressramt. Stress er bestemt ikke en tilstand, man bør tage let på, og oplever du symptomer på stress, skal du derfor søge hjælp, så du kan finde tilbage til en hverdag uden stress.

 

De mest almindelige symptomer på stress

Der er en lang række af symptomer, der relaterer sig til stress, og oplever du flere af symptomerne i kombination, bør du tage affære, for så er der højst sandsynligt noget galt. De typiske symptomer på stress er blandt andet:

  • Hjertebanken
  • Udbrændthed
  • Rastløshed
  • Tristhed
  • Snurren og generel uro i kroppen
  • Søvnproblemer
  • Ondt i hovedet
  • Smerter i muskler og led
  • Svimmelhed
  • Dårligt immunforsvar

Er du stresset, vil du også ofte opleve, at du har sværere ved at kontrollere dine følelser. Måske du har meget lettere til tårer, end du plejer, eller måske du pludselig bliver voldsomt vred over noget, der ikke normalvis ville gå dig på. Har du i det hele taget svært ved at kende dig selv og dit eget reaktionsmønster, er det værd at overveje, om dit psykiske helbred halter, og du måske udviser symptomer på stress.

 

 

Få hjælp mod symptomer på stress

At være stresset er ikke noget, du skal gå og gemme væk og holde for dig selv. I stedet er det vigtigt, at du hurtigst muligt får den rette hjælp til at komme på ret køl igen, så dine symptomer på stress ikke bliver værre. Ofte hjælper det at være åben over for familie, venner og kollegaer om din situation, så de kan støtte dig i at passe på dig selv, men typisk kan det også være en god idé at søge professionel hjælp, så du kan få mindsket dine symptomer på stress og gradvist kan blive mere dig selv igen.